دولت سلطان محمد خوارزمشاهی به دلیل جنگ و دشمنی با حاکم قدرتمند بغداد و اتکا به بخش خاصی از جامعه تحت حکومت خود موجبات نارضایتی روز افزون از حکومت را فراهم نمودند مقتدر ترین حاکم خوارزمشاهیان سلطان محمد بود که وسعت حکومت و قدرت وی در بالاترین حد این سلسله قرار داشت. سلطان محمد حکومت قراختائیان را سرنگون و هم زمان با قدرت گرفتن چنگیزخان مغول هم مرز مغولان شد. سلطان محمد با قطع رابطه با مرکز حکومت اسلامی و تعصبات مذهبی و تکیه بر طایفه مادر خود یعنی طایفه قنقلی موجبات افزایش نارضایتی سایر طوایف را فراهم نمود و از طرف دیگر دچار کبر و غرور شد و زمانی که یکی از فرماندارانش همه فرستادگان چنگیزخان را که برای تجارت امده بودند را کشت حاضر به عذر خواهی نشد و حتی بعد از ان در اقدامی احمقانه بی خردانه و ویرانگر فرستادگان چنگیزخان كه برای رفع کدورت آمده بودند را نیز با غرور و خود بزرگ بینی و بی درایتی کشت و این اقدام یک حاکم مقتدر منجر به حمله مغولان به ایران نه برای تصاحب ایران بلکه برای انتقام جویی شد که نتیجه ان کشته شدن میلیون بچه و نوزاد و دختر و پسر و مرد و زن شد. ان پادشاه مغرور به یکباره بعد از حمله مغول و شکست اولیه ترس تمام وجودش را فرا گرفت و انقدر فرار کرد تا در جزیره ای گمنام مخفی و در همان جا مرد اما در زمانی که او در انجا مخفی بود مغولان از سرهای مردم ایران هرم ها ساخته و جوی خون را می انداختند در نیشابور حتی به سگ و گربه های شهر نیز رحم نکرده و همه جنبندگان را کشتند مغولان که در ابتدا به خود جرات تعرض به ایران را نمی دادند با اقدام یک حاکم مغروری که قدرت همسایه اش را نادیده میگرفت و واقعیات شکل گیری قدرت جدید در کنار خود را نادیده می پنداشت کشور ایران، به قربانگان و شیونکده تبدیل شد و تا ده ها سال مغولان جنایتهای بی شمار کردند به زن و دختر ایرانیان تجاوز و مردانشان را سربریدند و نسل خود را برای همیشه در ایران باقی گذاشتند مغولان کاری کردند که تا همیشه نام آنها یاد اور ترس و وحشت در ایران باشد،
نقشه زیر مربوط به قلمرو مغولان زمان مرگ چنگز خان بود

انها بیشترین میزان قدرت و زمان حکومتشان در ایران بود و صدها سال بر این کشور حکومت کردند بعد از اسلام هیچ حکومتی عمر حکومت طوایف مختلف مغول در ایران را نیافت. دشمنی سلطان محمد با خلیفه بغداد منجر به تلاش خلیفه جهت تضعیف حکومت وی شد و حکام نواحی مختلف را بر علیه وی تحریک می کردند از جمله تحریک مغولان و چراغ سبز به انها جهت حمله به ایران، دشمنی سلطان محمد با خلیفه منجر به قطع حمایت و حتی دشمنی مسلمانان متعصب با وی گردید و مغولان با پی بردن به این واقعیت و ضعف شدید جهان بینی و دیپلماسی حاکم ایران با اطمینان و قدرت، بر ایران تاختند و ان را ویران نمودند مغولان نتوانستند بر کل چین که هم مرز و هم نژادشان بود مدت زیادی حکومت کنند وبا خفت از چین بیرون شدند اما تاچند صدسال بعد همچنان حاکم بلامنازع ایران بودند. کبر و عدم شناخت صحیح از قدرت های منطقه ای و جهانی و ضعف دیپلماسی یک حکم منجر به فجایع مصیبت بار و خفت و خواری یک ملت بزرگ شد اگر در ان زمان پادشاه عاقل تر و با کبر و غرور کمتر و دارای شناخت نسبی از قدرتهای منطقه ای داشتیم هرگز قتل عام های فجیع و تجاوزها و خفت ها و ویرانگری های غیر قابل جیران حادث نمی شد. پادشاهی که بجای تکیه بر همه قبایل و طوایف فقط به طایفه مادرش تکیه کرد واجازه دخالت ها و تاثیرگذاری ها و تصمیم سازی های گسترده به انها داده شد نتیجه اش نابودی خودش نبود بلکه نابودی خفت ذلت و ننگ همیشگی یک ملت بزرگ را منجر شد بعد از ان نیز ایرانیان اتحاد خود را حفظ نکردند در زمان محاصره نیشابور توسط مغولان مردم سبزوار و سایر بلاد به کمک انها نشتافتند عافیت طلبی و خود بینی و کوته نگری کردند و نتیجه اش جویبارخون خود و زن و فرزندان مردم سبزوار وسایر شهرها شد. ترس و عدم توجه به خطرات پیش رو و غرق در عافیت طلبی و کنار گذاشتن روحیه ملی و مجاهدت در راه وطن و ملت افول غیرت و جوانمردی منجر به بی تفاوتی، عدم مقاومت های جدی، مستولی شدن ترس بر روح جان میلیون جوان برومند ایرانی و قتل عام یکایک انها شد. فرزند شجاع سلطان محمد خوارزمشاه تا ده سال بعد از مرگ چنگیز خان نیز با مغولان جنگید اما در سالهای اخر که قدرت زیادی نیزیافت بجای جنگ با مغولان و بیرون راندن انها به جنگ با خلیفه نادان عباسي و تصرف بغداد و حمله به اذربایجان و گرجستان پرداخت و ضمن ایجاد نارضایتی منجر به کاهش قدرت و نفوذ خود شد و در نتیجه در جنگ با مغولان شکست خورده و حین فرار در تنهایی توسط یک ایرانی کشته شد. چون در گمنامی کشته شد تا ده سال بعد هم مردم تصور می کردند زنده است و عده ای بنام او بر علیه مغولان شورش و صدمات زیادی به مغولان وارد نمودند. کل لشکر مغولان در حمله به ایران 130 هزار نفر ذکر شده در حالی که انها صدها هزار نفر مرد جوان ایرانی را در شهرهای مختلف اسیر نموده و کشتند اگر جمعیت چند میلیونی ایران در مقابل حمله مغولان مقاومت می نمودند قادر به شکست و فراری دادن مغولان بودند اما پراکندگی عدم حمایت حاکمان شهرها از یکدیگر و ضعف شدید در فرماندهی منجر به شکست های پی در پی مردم بعد از سقوط حکومت و در مبلرزات مردمی در نقاط مختلف گردید.
+ نوشته شده در سه شنبه بیست و دوم فروردین ۱۳۹۶ساعت 9:22  توسط سیدحسین میرافضلی
|
نداي هم وطن...
ما را در سایت نداي هم وطن دنبال میکنید
برچسب: اضمهلال,ایران,تکبر,طایفه,گرایی,تعامل, نویسنده: بازدید: 149 تاريخ: سه شنبه 14 شهريور 1396 ساعت: 5:42