قوانين اشتباه اينگونه منابع و سرمايه هاي ملي را ضايع مي كنند

خرید بک لینک

در سال 98 كل هزينه مستقيم و غير مستقيم هر دانشجوي مقطع ليسانس سالانه بين 15 تا 20 ميليون تومان براي دولت تمام مي شود يعني براي دوره تحصيلي 4 ساله بين60 تا 80 ميليون تومان هزينه يك دانشجو براي دولت تمام مي شود.

چند درصد از دانشجويان كاركنان تحت مديريت دولت هستند كه صرفا براي افزايش حقوق و ارتقاء شغلي دانشجو مي شوند؟

حدود 3 ميليون دانشجو در دانشگاه هاي مختلف دولتي، شبانه، پيام نور در سراسر كشور مشغول به تحصيل هستند كه از اين تعداد شايد500 هزار نفر از آنها شاغلين در نهادها، سازمان ها، ارگان ها، شركتها و بخش هاي مختلف هستند كه صرفا جهت اخذ مدرك با هدف افزاش حقوق يا ارتقاء شغلي در صدد دريافت مدرك ليسانس ، فوق ليسانس يا دكترا هستند. هزينه اين تعداد دانشجو كه بنا دارند به هر طريق ممكن مدرك دريافت كنند و بعضا با تقلب و روش هاي ديگر به فرهنگ دانشجويي و علم آموزي لطمه جدي وارد نموده و مي نمايند چقدر در سال است. ريشه اين گرايش شديد به مدرك و هزينه هاي سرسام آور ناشي از آن كجاست

اين دانشجويان شاغل سالانه چند هزار ميليارد تومان هزينه به سيستم آموزش عالي كشور تحميل مي كنند و بخش عمده آنها يك هدف را تعقيب مي كنند و آن اينكه به هر طريق ممكن هر چه سريعتر صاحب مدرك شوند. ميزان دانش اين افراد بسيار ناچيز است حتي بسياري از آنها در حد يك ديپلم با سواد دانش ندارند اما هزاران ميليارد تومان بر بيت المال و گرده ملت تحميل مي كنند تا مدرك دريافت كنند و حقوقشان افزايش يابد يا به اهداف علمي ديگري دست يابند.

اين افراد:

- بعضا از كار خود كم مي گذارند و حتي در محيط كار موضوع تحصيل و اخذ مدرك خود را پيگيري مي كنند و بهره وري خود و حتي بعضا ساير همكاران را پائين مي آورند.

- با ارائه مدركي كه درون آن دانش نهفته نيست حق ديگران و كساني كه با زحمت از بهترين دانشگاه ها با معدل بالا فارغ التحصل شده اند را ضايع مي كنند با ارائه مدرك خود و سابقه كاري بالاتري كه دارند ارتقاع شغلي مي يابند كه حقشان نيست و در نهايت به سيستم ضربه وارد مي كنند.

- هزينه دولت و سازمان ها و شركت ها را بي جهت جهت افزايش حقوق خود افزايش مي دهند

اين بخشي از عواقب ناشي از مدرك گرايي شاغلين است وقتي به موضوع عميق شويم مشخص مي شود اين روند عواقب و هزينه هاي ديگري نيز به دنبال دارد.

لذا پيشنهاد مي شود قوانين و مقررات و بخشنامه هاي مربوط به افزايش حقوق و ارتقاء شغلي ناشي از ارائه مدرك مورد بازنگري جدي قرار گيرند تا هم از هدر رفت دها هزار ميليارد تومان بيت المال جلو گيري شود و هم نظام آموزشي سلامت و بهره وري و دانش محوري خود را باز يافته و ارتقاع بخشد.

نگاهي به هزينه هاي دانشجويان از ليسانس تا دكترا:

معاون آموزشي وزير علوم در سال 1389 گفت: در ايران براي آموزش يك فرد از ابتدايي تا اينكه از مقطع دكتري فارغالتحصيل شود، نزديك يك ميليون دلار هزينه ميشود.

- بودجه دانشگاه ها را در اينجا مي توانيد مشاهده نمائيد

- سهم کدام دانشگاه از بودجه 98 بیشتر بود را اينجا ببينيد؟

-سرانه بودجه دولتی به ازای هر دانشجو بیش از 18 میلیون تومان است

-هزینه دانشجوی دولتی ۳برابر دانشگاه آزاد

نداي هم وطن...

ما را در سایت نداي هم وطن دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 163 تاريخ: جمعه 14 تير 1398 ساعت: 23:42

صفحه بندی